Tehokas kuormansidonta riippuu lastattavan tavaran tyypistä. Lähtökohtana on tavaran oikeanlainen, kuljetukseen soveltuva pakkaaminen, lastaaminen ja sitominen. Ainoastaan hyvin pakatut ja lastatut tavarat voidaan kuljettaa turvallisesti ja liikenteelle vaaraa aiheuttamatta.

Voimien vaikutus kuormaan kuljetuksessa

Kuljetettaessa tavaraa normaaliolosuhteissa (joihin kuuluvat myös äkkijarrutukset, kiihdytykset, väistämistilanteet sekä huonot liikenneolosuhteet) vaikuttavat kuormaan suuret voimat.


Esimerkki: 0,5 G sivulle tarkoittaa, että 10 t:n painoinen kuorma voi painaa pressua jopa 5 t:n voimalla. 0,5 G = 50 % painosta.

Voimien vaikutus kuormaan maantiekuljetuksessa

Voimien vaikutus kuormaan maantiekuljetuksessa

Voimien vaikutus kuormaan yhdistetyissä kuljetuksissa

Yhdistetty liikenne Yhdistetty liikenne

Rautatie- ja meriliikenteessä kuormaan kohdistuu suurempia voimia kuin maantiekuljetuksessa. Tämä johtuu junavaunujen liikkeistä ja merialuksen keinumisesta ja kallistumisesta.


Tämän vuoksi on yhdistetyn liikenteen kuljetusten kuormansidonnassa otettava huomioon vielä tarkempia toimenpiteitä:


  • Koska junalla kuljetettava perävaunu voidaan asettaa junaan myös ajosuunnan vastaisesti, on kuorma varmistettava myös taaksepäin liukumista vastaan.
  • Huomioi painon optimaalinen jakautuminen perävaunussa ja vältä etu- tai peräpainoista lastausta!
  • Varmista kuorman oikea sidonta aina luovutuksen yhteydessä terminaalissa/satamassa sekä aina ottaessasi perävaunun uudelleen vastaan (esim. kuormaliinojen riittävä vetojännitys).

Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – rautatiekuljetukset

Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – rautatiekuljetukset Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – rautatiekuljetukset

Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – laivakuljetukset

Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – laivakuljetukset Voimien vaikutus yhdistetyissä kuljetuksissa – laivakuljetukset

Kuormansidonnan tavat

Muotoon perustuva kuormansidonta

Muotoon perustuvassa lastauksessa tavara kuormataan tiiviisti ilman rakoja kiinni kuormatilan reunoihin (päätyseinä, sivut, tangot jne.).
Muotoon perustuva lastaustapa on etenkin XL-perävaunujen kohdalla toimiva kuormanvarmistustapa.
Mikäli tämä ei kuorman ominaisuuksien vuoksi ole mahdollista, voidaan varmistus tehdä kuormaliinojen ja muiden apuvälineiden avulla. Kuormaliinoilla tehtäviä muotoon perustuvia kiinnitystapoja ovat mm. ristisidonta ja valjassidonta.

Voimaan perustuva kuormansidonta

Voimaan perustuvassa sidonnassa nostetaan kuorman painovoimaa/kitkavoimaa kiinnittämällä lasti alas, jolloin saavutetaan varmempi kiinnitys.
Voimaan perustuva kuormansidonta: Alaskiinnityksessä liinojen voima pienenee sitä mukaa, mitä pienempi on kiinnityskulma.

Kiinnitystapojen yhdistelmä

Kuormansitomistapojen yhdistelmässä sovelletaan sekä muotoon että voimaan perustuvaa sidontaa. Kuorma lastataan päätyseinään ja sidotaan kuormaliinoilla käyttämällä tuentaa ja alaskiinnitystä. Tämä on erittäin yleinen kuormansidontatapa.
Varmistus yhdistettyjä kuljetuksia varten – eteen, sivuille ja taakse. Alla käytetään kitkamattoja.
Edellisten tekstien yhteydessä esitetyt kuvat ovat symbolinomaisia. Konkreettisia, EN 12195-1 -standardin mukaisia käytännön esimerkkejä eri tavaroiden sidontatavoista voit pyytää yhteyshenkilöltäsi.

Video "Kuormansidonnan tavat"

Kuormansidonnan tavat play
True
http://www.lkw-walter.fi/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-arten.jpg

Kuormaliinat ja kuormansidonnan apuvälineet

Perusedellytys toimivalle kuormansitomiselle on se, että sidontavälineitä (kuormaliinat, kulmasuojat, kitkamatot) on käytössä riittävästi ja että ne ovat moitteettomassa kunnossa.
Kuormaliina pitkävipuisella räikällä Kuormaliina pitkävipuisella räikällä Kiristysvoiman mittauslaite Kiristysvoiman mittauslaite

Kuormaliinat ja kiristysvoiman mittauslaite

Kuormaliinat on tarkoitettu ensisijaisesti voimaan tai muotoon perustuvaan lastaustapaan ajoneuvossa. Alaskiinnityksellä painovoimaa lisätään, jolloin saavutetaan parempi lastausturvallisuus. Kuormaliinat voidaan kiristää kahdella räikällä:

  • Lyhytvipuinen räikkä n. 350 daN (kg) kiinnitysvoima
  • Pitkävipuinen räikkä n. 500 daN (kg) kiinnitysvoima

Kiinnitysvoiman vaikutus riippuu pääsääntöisesti siitä, millaisella teholla kuormaliina räikän avulla kiristetään. Tämän vuoksi riittävä kiristysvoima voidaan määrittää ainoastaan mittauslaitteen avulla.

Video "Kuormaliinojenkäsittely"

Kuormaliinojenkäsittely play
True
http://www.lkw-walter.fi/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-spanngurte.jpg

Apuvälineet: Kitkamatot ja kulmasuojat

Kitkamatot lisäävät kitkakerrointa. Tämä ominaisuus on kuorman sidonnassa kuitenkin eduksi vain tiettyjen tuotteiden kohdalla. Joidenkin tuotteiden kohdalla sillä saattaa olla jopa haitallinen vaikutus (tavarat saattava liukua kuormalavojen päällä, kallistusvaikutus kasvaa).


Kulmasuojat suojaavat sekä tavaraa että kuormaliinaa ja ovat lisäksi merkittävä apu kuorman sidonnassa. Ne jakavat kiristysvoiman tasaisesti.


Rekisteröidy nyt ja ryhdy yhteistyökumppaniksi!

Lisätietoja kuormansidonnasta annetaan vain yhteistyökumppaneille.
Rekisteröidy vielä tänään ja hyödy monista yhteistyön eduista!

Lisäinformaatio:

^ - Top

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käytämällä sivustoa hyväksyt evästeiden tallentamisen. Tästä löydät lisätietoja: Käyttöehdot